Energie besparen

Energie besparen is steeds harder nodig. De belangrijkste manieren om energie te besparen, zijn het isoleren van een woning, het gebruik van energiezuinige apparaten en het bewust omgaan met energie. Daar willen wij je graag bij helpen.

Huurders

Voor huurders van een woning bieden we interessante acties aan om te besparen op energie. We doen dat in samenwerking met de woningcorporaties.

Energie bespaaractie huurders

Onze energie-bespaar-coaches helpen huurders met het besparen op energiekosten.
Vraag nu een gesprek aan met één van onze getrainde energie-bespaar-coaches(Deze link gaat naar een andere website). Dit kost je niets.

Deze vrijwilliger komt bij jou thuis langs om samen met jou te bekijken wat jij kunt doen om de energierekening minder hard te laten stijgen.
Hij/zij kijkt alleen naar maatregelen die jij zelf kunt toepassen als huurder (kleine energiebesparende maatregelen en gedrag).

Cadeaubonactie voor huurders

De cadeaubonactie voor huurders is eind september gestopt. Je kunt dus geen cadeaubon meer aanvragen via het Regionaal Energieloket.
Huurders die nog niet hebben meegedaan aan de eerdere cadeaubonacties, krijgen in oktober nog wel een brief met een laatste mogelijkheid om kleine energiebesparende producten te ontvangen.

Woningeigenaren

Energiespreekuur in de bibliotheek

Ze zijn er weer: de fysieke spreekuren in de bibliotheken van Boxmeer, Cuijk, Mill, Grave en Sint Anthonis. Elke week wel ergens in het Land van Cuijk. Wil je weten hoe je je huis kunt verduurzamen of heb je een vraag over financieringsmogelijkheden? Maak dan een afspraak met een energieadviseur van ons energieloket Brabantwoontslim.nl(Deze link gaat naar een andere website).  Daarnaast blijft het mogelijk ook online een gesprek in te plannen met een energieadviseur.

Energieloket Brabant Woont Slim

Wil jij je huis verduurzamen en maar weet je niet waar te beginnen? Of hoe dit te financieren? Of ben je op zoek naar het laatste nieuws over energie besparen en/of verduurzamen? Kijk dan eens op ons digitale energieloket Brabant Woont Slim(Deze link gaat naar een andere website)

Op deze plek kun je bijvoorbeeld:

• je aanmelden voor een bezoek door een vrijwillige energie-bespaar-coach
  • lokale partijen vinden voor het aanvragen van een energielabel
  • digitale bespaarchecks invullen
  • ervaringsverhalen van andere inwoners lezen
  • een overzicht zien van alle financieringsmogelijkheden en subsidies om te verduurzamen (ook voor VvE’s en monumenteigenaren)

Energiespreekuur in de bibliotheek of online

Een onafhankelijk energieadviseur helpt je graag op weg om je huis te verduurzamen. Vraag een gratis adviesgesprek aan met een onafhankelijk energieadviseur van ons energieloket Brabant Woont Slim. Dit gesprek kan plaats vinden in één van de 5 bibliotheken in het Land van Cuijk of online. Aan dit 30-minuten durende adviesgesprek zijn geen kosten verbonden. Kies een datum, locatie en tijdstip voor het spreekuur(Deze link gaat naar een andere website).

Duurzaam Wonen advies

Wil je graag een onafhankelijk energieadviseur bij jou thuis langs laten komen voor een advies-op-maat? Dat kan! Je vraagt hem eenvoudig aan via Duurzaam Wonen Advies(Deze link gaat naar een andere website). De energieadviseur bekijkt jouw woonsituatie en geeft je inzicht in de stappen die je kunt zetten om jouw huis te verduurzamen. Je ontvangt na afloop een adviesrapport waarin je het stappenplan voor het verduurzamen van jouw huis terug kunt lezen. Aan dit gesprek zijn kosten verbonden. Dit adviesgesprek kost meestal € 395,-. Er geldt een meerprijs van € 65,- bij:

• Vloeroppervlak woning is meer dan 250 m2
  • Bouwjaar woning is van vóór 1945

Duurzaamheidslening

Je kunt via de gemeente geld lenen om jouw woning energiezuinig(er) te maken. Met deze duurzaamheidslening kun je snel aan de slag om je woning te isoleren, of op een andere manier te verduurzamen. Als eigenaar/bewoner van een bestaande woning, kun je tegen gunstige voorwaarden geld lenen voor allerlei energiebesparende maatregelen, zoals isolatie, zonnepanelen en de aanschaf van een warmtepomp of zonneboiler. Kijk op de pagina duurzaamheidslening voor meer informatie.

Bedrijven

Maak je je als ondernemer zorgen over de hoge energiekosten? Of wil je meer weten over de mogelijkheden om energie te besparen? Bekijk dan de pagina hulp voor ondernemers

Veelgestelde vragen over energie besparen

Bekijk hier de veelgestelde vragen over energie besparen.

Nieuwsbrief over duurzaamheid

Duurzaamheid wordt steeds belangrijker in ons dagelijkse leven. Bijvoorbeeld door de hoge energieprijzen en de gevolgen van de langdurige droogte. We werken aan 4 onderwerpen voor duurzaamheid. Aardgasvrij, opwek duurzame elektriciteit, besparing en klimaatadaptatie.

In de digitale nieuwsbrief Energiek lees je meer over de laatste ontwikkelingen op deze gebieden in het Land van Cuijk. Deze nieuwsbrief verschijnt elke 6 tot 8 weken. Je kunt je aanmelden voor de nieuwsbrief Energiek(Deze link gaat naar een andere website).